Išsilavinimas kaip senais laikais

3 29. 10. 2022
6-oji tarptautinė egzopolitikos, istorijos ir dvasingumo konferencija

Současné školství stále preferuje schéma výuky založené na biflování hesel bez ohledu na to, zda dítě chápe podstatu věci, nebo zda má k dané informaci nějaký pozitivní vztah.

Je to pořád stejné. Od tehdy do tehdy se musíš naučit tahle hesla jako básničku, a když to zvládneš dostaneš jedničku. Když něco nebude jak to je v učebnici nebo jak to řekla paní učitelka, tak tě potrestáme – horší známa. Jinými slovy, vše je neustále založeno na fenoménu trestu. Buď se dítě naučí správně bezmyšlenkovitě opakovat po druhých a nebo je potrestáno.

Tento systém naprosto potírá osobnost dítěte – jeho osobitý přístup, schopnost poznávat a interpretovat věci a rozvíjet se svým tempem. Přitom nikdo z nás není stejný. Do jisté míry to má charakter vojenského režimu, kde je primárním úkolem vzdát se vlastní osobnosti a stát se tupým nástrojem systému bez vlastní invence. Někteří to dokonce komentují tak, že to byl záměr z dob průmyslové revoluce, kdy bylo třeba získat vzdělané dělníky ke strojům, neboť lidé bez vlastního názoru se lépe ovládají (zotročují).

Většina dospělých, kteří prošli tímto školským systémem s notnou dávkou sebereflexe řekne, že z toho, co se téměř 20 let učili na různých školách si do praxe odneslo tak 20%. To znamená, že jsme 80% svého života strávili naprosto neefektivně, a že 80% znalostí jsme získali až z praxe.

Dodnes si pamatuji, jak jsme v hodině Českého jazyka – literatury probírali J. A. Komenského a jeho dílo Orbis pictus, kde J.A.K. prezentoval filosofii škola hrou. V učebnici k tomu bylo napsáno něco v tom smyslu: že by žáci měli umět naučenou látku nejen mechanicky odříkat, ale opravdu i rozumět tomu, čemu se učí. J.A.K. opatřil tedy učebnici množstvím ilustrací, tak aby byla pro děti poutavá.

V některých z nás to vyvolávalo pocity vzpoury. Jak to, že my se tu učíme o tzv. učiteli národů, který preferoval hru jako formu poznání a my jsme nuceni se slepě biflovat hesla? Dospělí nás tehdy rázně umlčeli: Co je to za blbost, aby si děti ve škole hrály? Vždyť by se tam jen flákaly a nic by neuměly. Koukej se jít „učit“! Zítra máš písemku.

Přitom celá podstata věci pramení z naprostého nepochopení slova žaidimas. Hra je fenoménem poznání. My jsme vše dovedli do absurdního stavu, kdy jsme řekli: Nejdříve se musíš tohle naučit (…opakovat) a pak si můžeš jít hrát! Přitom i v přírodě si zvířata hrají a učí se formou jos od starších.

Hra je tedy přirozený nástroj poznání a sebevzdělávání. Aby hra splnila svůj účel, musí pomáhat dítěti rozvíjet jeho kreativní potenciál a přinášet zábavu. Protože to, co nás baví, si zapamatujeme snáze než-li to, k čemu máme odpor a mes privalome to dělat z povinnosti.

V současné době již existují alternativní směry jako jsou Waldorfská škola, škola Montessori, intuitivní pedagogika a s tím spojené domácí vzdělávání. Všechny tyto směry se snaží aktivně zapojit přirozené schopnosti a touhu dětí poznávat nové věci právě skrze fenomén žaidynės.

 

V létě 2013 jsem měl možnost se setkat s Peterem Živým, který je velkým propagátorem intuitivní pedagogiky. Ta plně reflektuje a propojuje tvůrčí pohyb a poznání:

Děti jsou dokonalé svobodné bytosti a mají právo být vychovávané s respektem k nim. Jak? Intuitivně, bez násilně vnucovaných postupů a vzorců, o kterých si dospělí myslí, že jsou ty zaručeně správné. Přesně o tom, je tato skvělá a „živá“ přednáška Petera Živého.

 

Dalším novým směrem je nesimokymas. Ten vychází z předpokladu, že lidé jsou přirozeně zvídaví, učí se spontánně a bez donucení. Jako nejefektivnější nástroj učení považuje unschooling svobodnou interakci s okolním světem. V rámci unschoolingu tedy neexistují předem vymyšlené osnovy – učení probíhá samovolně např. hraním si, diskutováním a zkoumáním okolí.

Tento vzdělávací směr stojí vůči klasickému školství v opozici a odmítá jeho metody, jako je např. známkování, věkové rozdělení do tříd a studijní plány. Oproti klasickému modelu vzdělávání se jedná o přechod z prostředí vytvořeného dospělými do prostředí tvořeného dětmi, případně studenty.

U nás můžeme na toto téma najít hnutí pod označením SvobodaUčení.cz.

Propagátorem tohoto směru je například Naomi Aldort:

 

Osvoboďme mysl od stresu a pojďme si hrát!

 

 

Zdroj pro některá hesla: Wiki a Inspirativni.tv

Panašūs straipsniai